Intizom deganda, negadir ko`pchiligimiz qattiqqo`llik va jazolarni tushunamiz. Biroq bu intizomning faqat bir qismi xolos. Qism bo`lganda ham, har doim ham yaxshi effekt beravermaydigan qismi. Intizomni tashkil qilish uchun shunga mos sharoit va muhitni shakllantirish zarur, sinfxona yoki maktabda kichik diktatura tashkil qilish shart emas.
Sinf
boshqaruvi
1.
Intizomga chorlash
O`quvchilar
ulardan dars jarayonida nima kutilayotganini bilishi lozim. Dastlabki
darslardanoq ularga topshiriqlarni o`z vaqtida bajarish, o`zini
darsda odob bilan tutish kabi oddiy narsalarning zarurligini
tushuntirib borish lozim. O`quvchilar o`z oldida intizomni
qadrlaydigan, tartibsizlikka toqat qilmaydigan ustoz turganini his
qilishsin. Lekin bu jarayonda o`quvchilarda qo`rquv yoki nafrat
uyg`otish kerak emas. Shunchaki ularga intizom ular uchun kerakligini
ayting. Ustozning maqsadi esa, o`zining zo`r ekanligini isbotlash
emas, bilim berish va o`qishga qiziqtirish. Kuch bilan emas, nasihat
bilan ishontirishga intilish kerak.
2.
Qiziqtirish
Intizomsizlik
ko`pincha zerikishdan kelib chiqadi. Iloji boricha mavzu va
topshiriqlar mazmunan va shaklan bolani fikrlashga undovchi, hayotdan
uzoq bo`lmagan, o`ziga jalb qiluvchi bo`lishi kerak. Bola uchun dars
tushunarsiz va zerikarli bo`lsa, u e`tiborini boshqa narsalarga
qarata boshlaydi. Shu sababdan, o`qituvchidan o`quvchilar e`tiborini
darsga chorlay olish qobilyati talab etiladi. Buning uchun u yaxshi
notiq bo`lishi, real hayotdan misollar olib gapirishi, topshiriqlar
mazmuni hamda qiyinlik darajasini o`quvchilarga moslay bilishi zarur.
3.
Do`stona muhit
Intizomli
sinfning eng asosiy omili – bu yaxshi muhit. Ishchan, o`zaro
hurmatga asoslangan, maqsaddan chekinilmaydigan muhit. Ana shunday
muhitni shakllantirish o`qituvchining vazifasi. Buning uchun
o`qituvchi avvalo o`zi intizomli bo`lishi zarur. Qolaversa,
o`quvchilarga hurmat bilan muomala qilish, ularni kamsitmaslik kerak.
O`z navbatida o`quvchilarning ham bir-birlarini kamsitishlarining
oldini olish darkor.
Yaxshi
ischan muhit juda ko`p intizomiy muammolarning oldini oladi. Oldini
olish esa, muammoni hal qilishdan ko`ra osonroq va samaraliroq.
O`qituvchi o`quvchilarga ularning o`qishdan maqsadlarini muntazam
esaltib turishi, o`quvchilarda ichki motivatsiya shakllantirishga
intilishi zarur. Baqir-chaqirlar, do`q-po`pisalar faqat qisqa
muddatli samara berishi mumkin. Uzoq muddatda esa bu sinfdagi muhitni
yanada yomonlashishiga olib keladi. Shu bois, o`qituvchi ma`lum
ma`noda yaxshi diplomat bo`lishi ham kerak. Har qanday holatda o`z
vazminligini yo`qotmasligi, kelisha olmayotgan tomonlarni
yarashtirishga intilishi, o`zining ham, boshqalarning ham hurmatini
saqlashi lozim.
4.
E`tiborli bo`lish
O`quvchilardan
birortasi o`zini yomon tuta boshlasa darhol tanbeh berish lozim.
Albatta tanbeh vazmin ohangda, nasihat tarzida berilishi maqsadga
muvofiq. Agar intizomsizlik ilk belgilaridanoq e`tiborsiz qoldirilsa,
qolganlar ham o`zlarini o`ta erkin qo`yib yuborishlari mumkin.
Umuman, hammaning e`iborini darsdan chalg`itgan o`quvchiga beparvolik
qilib bo`lmaydi.
5.
Maydalashmaslik
Har
bir mayda-chuyda holatga e`tibor beraverish ham darsdan chalg`ishga
olib keladi. Darsdagi asosiy maqsad tartib-intizom o`rnatish emas,
dars o`tish. O`quvchi sizni yoki boshqa o`quvchilarni
chalg`itmaguncha, uni erkin qo`yib berish kerak.
Maktab
boshqaruvi
1.
Sinflarda o`quvchilar miqdorini kamaytrish
Garchi
sinflarda o`quvchilarning kam bo`lishi o`zlashtirishga bevosita
ta`sir o`tkazmasa ham, sinfdagi o`quvhcilar o`rtasidagi o`zaro
munosabatlarning ijobiylashuviga olib keladi. Kam sonli o`quvchilarni
dars jarayonida bohsqarish o`qituvchi uchun ham yengilroq bo`ladi.
2.
Yaxshi muhit yaratish
Yana
o`sha gap. O`zaro hurmat muhiti. O`quvchilar va o`qituvchilar,
ma`muriyat xodimlarining bir-biriga bo`lgan salbiy munosabatlarini
iloji boricha bartaraf etish lozim. Ko`ngilsiz vaziyatlar ko`pincha
stress va ishonchsizlik natijasida kelib chiqadi. Maktabdagi
barchaning kayfiyatini tushirib yuboradigan holatlarni (masalan,
xodimlarni yoki o`quvchilarni kamsitish, qiziqmagan odamlarni
tadbirlarga majburiy jalb qilish, mayda-chuyda kamchiliklar uchun
baqir-chaqir qilish kabilarni) yo`qotish zarur.
3.
Malakali o`qituvcilarni ishga yollash
Maktabdagi
umumiy muhit sinflardagi muhitdan kelib chiqadi. O`tilayotgan dars
zerikarli, sifatsiz bo`lsa, o`qituvchilar intizomsiz talabalarga
befarq bo`lsa, bu salbiylik tabiiy ravishda butun maktab miqyosiga
chiqadi.
4.
Odil bo`lish
Ayrimlar
jazolanib, boshqalar qandaydir sababga ko`ra jazosiz qolsa, o`sha
jazosiz qolganlar ham, jazolanganlar ham shu tartibbuzarlikni
qaytarishi ehtimoli katta.
5.
Hamkorlik
Ota-ona,
mahalla va huquq-tartibot organlari bilan hamkorlikda ishlash ko`p
sonli muammolarni hal etish yoki oldini olishda qo`l kelishi mumkin.
6.
Aniq belgilangan jazo choralariga ega bo`lish
Aybdorni
ochiqdan-ochiq isboti bo`la turib jazolamaslik shu ayb ishni
qilishiga rozi bo`lishga teng. Maktabda qaysi tartibbuzarlik uchun
qanday jazo belgilangani aniq ko`rsatilgan va hammaga e`lon qilingan
bo`lishi kerak. Va albatta, ana shu jazolar rostdan ham so`zsiz
amalga oshirilishi kerak. Zarur holatlarda huquq-tartibot organlarini
xabardor qilish, aybdorlarga qonuniy choralar ko`rilishini ta`minlash
juda ham muhim. Zero, shunday o`quvchilar ham borki, ularni faqat
qonun xizmatchilarigina to`xtata oladi. Unday o`quvchilarning
qilmishlarini maktab doirasida hal etishga intilish avvalo qonunga
xilof, qolaversa, bunday o`quvchilar keyinchalik maktabdagi boshqa
o`quvchilar uchun xavf tug`dirishi ham mumkin.
7.
Ko`zga ko`ringan direktor
Ko`pincha
maktab rahbarlarining o`quvchilar holidan tez-tez xabar olishi,
ularga e`tiborli bo`lishi maktabdagi muhitning va intizomning
yaxshilanishiga olib keladi.
8.
Qiziqtirish
Bolalar
uchun maktabga kelish va maktabda yurish qiziqarli bo`lishi lozim. Bu
avvalo dars sifatini oshirishni talab etadi. Bundan tashqari,
kutubxonadagi kitob va jurnallarning mazmunli va ko`p bo`lishi,
sportzaldagi sharoitlarning yaxshi bo`lishi, sifatli xizmat
ko`rsatuvchi oshxona kabi holatlar ham bolalarning kayfiyatiga va
intizomiga yaxshi ta`sir o`tkazadi.
9.
O`qituvchilar obro`sini yuqori saqlash
O`quvchi
har bir fan o`qituvchisini obro`li, hurmatga va bo`ysunishga loyiq
shaxs sifatida ko`rishi kerak. Bu ko`p jihatdan o`qituvchining o`ziga
bo`gliq, ammo maktab rahbariyatli ham o`qituvchilarga o`quvchilar
oldida iloji boricha tanbeh bermasligi, ularning fikrlarini inobatga
olishi va har jihatdan qo`llab quvvatlashi zarur.
No comments:
Post a Comment