Dars qanday tashkil etilishi kerak, degan savolga yaxlit javob berish imkonsiz. Bu juda ko`p omillarga bog`liq – qaysi fan, qaysi mavzu, qanday yoshdagi o`quvchilar, necha kishilik sinf, va hokazo. Shu bois, dars borasida umumiy qoidalar yoki talablar ishlab chiqish befoyda. Bu narsani o`qituvchi shaxsan, o`z holatidan kelib chiqib tashkil etishi lozim. Quyida darsga oid ayrim fikrlar keltirgan bo`lsam ham, ularni mutlaq haqiqat sifatida qabul qilib bo`lmaydi. Shunchaki, darsda ko`proq nimalarga e`tibor bergan ma`qul, degan savolga javob berishga intilganman, xolos.
1.
O`quvchilarni faol jalb qilish
Iloji
boricha har bitta o`quvchi darsdagi savol-javob, mashqlarda
qatnashishini nazorat qilish kerak. O`qituvchining nutqi jonli
misollarga boy bo`lishi, lo`nda bo`lishi ham o`quvchilar e`tiborini
saqlab turish uchun juda muhim.
2.
O`quvchilar tushunganligiga ishonch hosil qilish
O`quvchilardan
shunchaki «Tushundinglarmi?» deb so`rash yetarli emas, o`qituvchi
o`zi tushuntirgan mavzu yuzasidan savollar berib ko`rishi, mashqlar
bajartirib ko`rishi zarur. Ana shunda o`quvchilar nimani yaxshi
o`zlashtirgan-u, nimani esa tushunmaganligini bilib olish mumkin.
3.
Ko`nikma shakllantirish
O`tilgan
mavzudagi tushunchalarni o`quvchilar amalda qo`llab ko`rishlari
kerak. Masalan, Geometriya darsida Pifagor teoremasi o`tilgan
bo`lsa, shu teoremaga doir masalalarni o`quvchilar bir emas, bir
nechtasini ishlab ko`rishlari kerak.
4.
Zeriktirib qo`ymaslik
Bu
haqda oldinroq ham to`xtalingan edi. Topshiriqlarning o`ta sodda va
o`ta murakkab bo`lmasligi, lo`nda va tushunarli gapirish, darsning
mazmunini boyitish, o`quvchilarning kundalik hayotiga bog`lash kabi
ishlar bolalarni qiziqtirishga xizmat qiladi.
5.
Tez-tez takrorlash
«Mullo
bo`lsang takror qil» degan naql bejis emas. O`tgan darsni qisqa
bo`lsa ham takrorlash, bugun o`tgan darsni dars oxirida takrorlab
o`tish ham o`quvchilarning o`zlashtirishiga yaxshi ta`sir qiladi.
Takrorlash turli shakllarda bo`lishi mumkin: o`qituvchi o`zi qisqacha
mavzuni qaytadan bayon qilishi mumkin, o`quvchilardan asosiy
joylarini so`rab chiqishi mumkin yoki kichikroq yozma sinov
o`tkazishi ham mumkin.
6.
Fikrlashga chorlash
Tushunchalarni
shunchaki quruq yodlab olish emas, ular ustida bosh qotirish mavzuni
yaxshiroq tushunishga va eslab qolishga yordam beradi. Shuning uchun
o`qituvchi o`quvchilarni o`ylashga undaydigan savollarni o`rtaga
tashlab turishi lozim.
7.
Fidbek berib borish
O`quvchi
qilayotgan ishlari to`grimi, darslarni yaxshi o`zlashtiryaptimi –
bularni bilib turishi lozim. Shu sabab o`qituvchi muntazam ravishda
fidbek borib tursa yaxshi bo`ladi.
No comments:
Post a Comment