Albatta, har bir o`quvchi betakror va bir kishida ish bergan usul boshqasasida ish bermasligi mumkin. Hatto bitta o`quvchining o`zida ham bir safar bir usul, boshqa safar boshqa usulni qo`llashga to`g`ri keladi. Bu uning ruhiy holati, oilaviy sharoiti va yana ko`plab boshqa omillarga bog`liq. Quyida o'rganuvchilarni ilm olishga qanday qilib ruhlantirishga oid ayrim tavsiyalar keladi.
Demak,
boshladik.
1.
O`quvchining qilayotgan mehnati va erishgan natijalarini
e`tirof etish.
Bu
oddiy maqtov so`z yoki qandaydir mukofot bo`lishi mumkin. Lekin,
maqtov eshitish yoki mukofot olish o`quvchining maqsadiga aylanib
qolmasligi lozim.
2.
O`qishning ahamiyati va o`quvchilarning asl maqsadlarini
eslatib turish, ilm olish majburiyat emas, shaxsiy tanlov
ekanlgini uqtirish.
3.
Bir xillikdan qochish. Vaqti-vaqti bilan topshiriqlarning
shaklini o`zgartirib turish mumkin yoki hatto ba`zida darsga boshqa
o`qituvchini, mashhur shaxslarni, ota-onalarni taklif qilib turish
ham mumkin.
4.
Real hayot bilan bog`lash. Darsdagi misollar, topshiriqlar
o`quvchilarga yaxshi tanish bo`lgan insonlar, hodisalar atrofida
jamlansa, o`quvchilarga qiziqroq bo`lishi mumkin.
5.
O`qituvchi o`zi ishtiyoqi baland bo`lishi. Ruhiy horg`in
inson boshqalarda motivatsiya uyg`otishi qiyin.
6.
Bolalarning o`sish yoki pasayish jarayonini o`zlariga namoyish qilib
turish.
7.
Dars va topshiriqlarni mazmunan qiziqarliroq qilish, bu
yerda qiziqarlilik bachkanalikka aylanmasligi zarur.
8.
Mavzu va topshriqlarning murakkablik darajasini o`quvchiga
moslab tanlash.
9.
Qiziquvchanlikni uyg`otish – masalan, biror muammoni
taqdim qilish, muayyan narsaga oid keng tarqalgan noto`gri fikrlarni
keltirib, aslida qandayligini bildirish, g`ayrioodiy faktlarni
keltirish va hokazo.
10.
Ularga motivatsiya haqida so`zlash
11.
Natijaga emas, intilishga baho berish. Bolaning o`ziga
bog`liq bo`lgan omillar uchun mukofotlash samaraliroq. Masalan, «kim
eng ko`p ball olsa, unga mukofot beramiz», deyish uncha yaxshi holat
emas. Chunki, eng ko`p ball olish bolaning harakatidan tashqari,
uning tabiiy qobiliyati, fanni avval qanchalik ko`p o`rganganligi
kabi omillarga ham bog`liq. Oqibatda, eng ko`p ball olmasligini
tushungan o`quvchilarda qiziqish kamayishi mumkin. Va ozgina harakat
qilsa ham, boshqalardan bali kattaroq chiqishini bilgan o`quvchilarda
ham qiziqish so`nib qolishi hech gap emas.
12.
O`rganuvchilar o`rtasida hamkorlik va sog`lom raqobatni yuzaga
keltirish. Raqobat bobida ehtiyot bo`lish kerak. Nosog`lom
raqobat bo`lganidan ko`ra umuman hech qanday raqobat bo`lmagani
ma`qul. O`quvchilarni bir-biri bilan hadeb solishtiraverish, birini
ikkinchisiga namuna qilib ko`rsatish muhitni buzib qo`yishi mumkin.
13.
Erishilishi lozim bo`lgan marralarni ko`rsatish. O`tilishi
kutilayotgan mavzu va topshiriqlar haqida oldindan xabardor qilib
turish. Bola nimalarni o`rganishi kerakligini, bunga qancha vaqt
talab etilishini chamalab borishi yaxshi holat.
14.
Darsga o`quvchilarni faolroq jalb qilish.
Darsda
faqat o`qituvchi yoki kam sonli ayrim o`quvchilar emas, hamma
ozginadan bo`lsa ham (ko`proqdan bo`lsa yana yaxshi)
savol-javoblarga, muhokamalarga jalb etilishi kerak.
15.
O`rganuvchilarning talab va istaklarini o`rganish
16.
O`quvchilarni hurmat qilish
17.
Muayyan topshiriqlar nega bajarilayotganini tushuntirish
18.
Ma`lum darajada erkinlik berish
19.
Imtihonlarni ishonchli qilish – O`quvchilarning
hammasiga nisbatan bir xil darajada, o`tilgan mavzu doirasidan iloji
boricha chiqmasdan, javoblariga qarab bolaning real o`zlashtirishini
bilsa bo`ladigan savollar berilishi zarur.
20.
Namunaviy modellar – Qandaydir muvaffaqiyatga erishgan
mashhur bo`lgan yoki mashhur bo`lmagan insonlarning hayot yo`llari,
qilgan mehnatlari haqida ma`lumot berish ham ba`zida ijobiy effekt
berishi mumkin.
21.
Qilayotgan urinishlaringizda bardavom, barqaror bo`lish.
Motivatsiya bir kunda shakllanib qolmaydi. Shakllangan motivatsiya
ham muntazam targ`ibotsiz so`nib qoladi.
22.
Yordamga shay bo`lish. O`quvchilarning fan yuzasidan
savollariga yoki umuman dars bilan bo`gliq turli tashkiliy
muammolariga e`tiborli bo`lish zarur.
23.
Adolat – O`rganuvchilarga bir xil munosabatda bo`lish, birini
ikkinchisidan ortiq ko`rmaslik, muayyan o`quvchiga zulm o`tkazib
qo`ymaslik kerak. Shubhalarga asoslanib bolani jazolamaslik darkor.
Aybsiz odam jazo olganidan ko`ra, aybdor odam jazosiz qolib ketgani
yaxshi.
No comments:
Post a Comment